فناوری و پژوهش
1402/1/17 پنجشنبه
دکتر میکائیل جمال پور در گفت‌وگو با ایسنا:
همایش استانی «حکمرانی متعالی» در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

.

ایسنا/آذربایجان شرقی 

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی از برگزاری همایش استانی «حکمرانی متعالی» در آذربایجان شرقی و چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی این رویداد خبر داد.

میکائیل جمالپور در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات این همایش، گفت: در خردادماه سالجاری همزمان با سراسر کشور، بخش استانی همایش بین المللی و ملی تحت عنوان «حکمرانی متعالی» در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

 رئیس کمیته علمی همایش حکمرانی متعالی افزود: این همایش برای نخستین بار در  سال ۹۸ به وسیله دانشگاه دفاع ملی و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار شده و تا به امروز موضوع حکمرانی در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. دوره‌های قبلی این همایش فقط به صورت ملی و بین المللی برگزار می‌شد اما امسال با نوآوری و ابتکاری که توسط متولیان برگزاری انجام گرفته، این همایش در ابعاد استانی نیز برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی هر حکومتی ایجاد زمینه‌های لازم برای رفاه و آسایش مردمش و به نوعی تحقق رفاه عمومی است. برای این امر نیز یکسری الگوهایی وجود دارد که در طول دهه‌های گذشته با عناوین مختلف مطرح شده است. 

جمالپور افزود: در سال‌های قبلی بحث «حکمرانی خوب» مطرح شده بود اما این بحث از نظر اندیشمندان، اشکالات مهمی داشت از جمله این‌که تفاوت آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف در آن لحاظ نمی‌شد.

وی ادامه داد: منتقدان حکومت حکمرانی خوب گفتند که باید فرهنگ و اقتضائات هر منطقه نیز در بحث حکمرانی لحاظ شود، لذا مدل جدیدی به نام «حکمرانی سالم» مطرح شد و در نهایت متفکران و نخبگان جمهوری اسلامی، مدل جدیدی با عنوان «حکمرانی متعالی» را ارائه دادند که همایش «حکمرانی متعالی» نیز در این راستا و برای درگیر کردن نخبگان دانشگاهی و حوزوی جامعه برگزار می‌شود تا بتوانند فعالیت‌های علمی خود را حول این مدل جدید از حکمرانی متمرکز کنند.

وی در خصوص تفاوت حکمرانی متعالی با سایر انواع حکمرانی‌ها، اظهار کرد: بر اساس نظریات این حکمرانی اگر ارزش‌های الهی در حکمرانی نادیده گرفته شود، رضایتمندی موردانتظار انسان کسب نخواهد شد لذا حکمرانی باید مبتنی بر ارزش‌های الهی باشد. در این راستا نیز مثلث ارزش‌های الهی شامل حکومت (قوای سه گانه)، ملت و دستورات الهی مطرح است. 

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی با بیان این‌که نخبگان باید مولفه‌های ساخت حکمرانی مطلوب و متعالی را به دست بیاورند، افزود: بعد از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی، ادعا نداریم که کشورمان مشکلاتی ندارد بلکه معتقد هستیم دارای مشکلات مدیریتی و ساختاری هستیم و این مشکلات ساختاری با حکمرانی متعالی رفع می‌شود و لازمه آن هم این است که تمامی نخبگان جامعه وارد عرصه شوند و مولفه‌های ساخت حکمرانی متعالی را شناسایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: با دستیابی به مولفه‌های حکمرانی متعالی، دولت‌هایی که روی کار می‌آیند، این مولفه‌ها را در دستورکار قرار داده و در جهت تامین نیازهای اساسی مردم و رفاه عمومی و رضایتمندی عموم اقداماتی انجام می‌دهند.

وی در خصوص همایش استانی حکمرانی متعالی، افزود: امسال بنا است که همایش‌هایی تحت عنوان «حکمرانی متعالی استانی» در تمامی استان‌ها برگزار شود زیرا معتقد هستیم که با توجه به این‌که هر استاندار در هر استان نماینده دولت است، باید سیاست‌ها و مدیریت‌های آن نیز تامین کننده نیاز و رفاه عمومی حوزه مدیریت خود باشد. 

جمالپور گفت: تا خردادماه سال جاری در تمامی استان‌ها تعداد ۱۰ پیش نشست تخصصی استانی برگزار می‌شود. آذربایجان شرقی با پیش قدمی استانداری و تمامی نهادها و سازمان‌های علمی، اجرایی و خدماتی اعلام آمادگی کرده و قرار است که این نشست‌ها در تبریز نیز برگزار شده و به همایش استانی در هشتم خردادماه منتهی شود.

وی در تشریح جزئیات این پیش نشست‌ها، گفت: نخستین پیش نشست تحت عنوان «چالش‌های حکمرانی فرهنگی در استان» ۱۷ فروردین ماه توسط دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، دومین پیش نشست با عنوان «چالش‌های حکمرانی اجتماعی در استان» ۲۴ فروردین ماه توسط سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، سومین پیش نشست با عنوان «چالش‌های حکمرانی شهروندی در استان» ۳۱ فروردین ماه توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی و چهارمین پیش نشست با عنوان «چالش‌های حکمرانی اقتصادی در استان» هفتم اردیبهشت ماه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌چنین پنجمین پیش نشست با عنوان «چالش‌های حکمرانی محیط زیست در استان» ۱۴ اردبیهشت ماه توسط دانشگاه صنعتی سهند، ششمین پیش نشست با عنوان «چالش‌های حکمرانی آب و انرژی در استان» ۲۱ اردیبهشت ماه توسط شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، هفتمین پیش نشست با عنوان «چالش‌های حکمرانی محلی در استان» ۲۸ اردیبهشت ماه توسط بسیج محلات سپاه عاشورا و هشتمین پیش نشست با عنوان «چالش‌های حکمرانی مناطق آزاد تجاری صنعتی در استان» چهارم خردادماه توسط منطقه آزاد ارس برگزار شود. 

رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی با بیان این‌که منتخب این پیش نشست‌ها به صورت مقالات در همایش هشتم خردادماه با حضور داوران استانی و کشوری در سطح ملی داوری می‌شوند، تاکید کرد: هدف اساسی از برگزاری این همایش استانی مسئله مهم تمرکززدایی است. وقتی می‌گوییم که جمهوری اسلامی یک حکومت مردم سالار است باید مردم هر منطقه در بحث اداره منطقه خود مشارکت داشته باشند که مقام معظم رهبری نیز به این موضوع تاکید داشتند.

وی، گفتمان سازی مفهوم حکمرانی متعالی به دلیل تازه بودن موضوع و تبدیل آن به فرهنگ شایع و جاری، تولید ادبیات جدید در حوزه حکمرانی محلی، شناسایی مسائل و چالش‌های حکمرانی محلی، زمینه سازی فعالیت صاحب نظران استانی در حوزه حکمرانی محلی، دستیابی به الگوی حکمرانی محلی قابل تعمیم به همه استان‌ها و دادن نقش به همه نخبگان استان‌ها و شهرها در امر حکمرانی را از اهداف اساسی برگزاری این همایش عنوان کرد.

وی در خصوص محورهای این همایش استانی نیز گفت: مباحثی چون پیشرفت منطقه‌ای و حکمرانی استانی (تحقق عدالت)، تمرکزدایی و حکمرانی استانی، عدالت جغرافیایی و آمایش سرزمینی و حکمرانی استانی، ابعاد حقوقی و حکمرانی استانی و ساختارهای حکمرانی استانی جزو محورهای همایش حکمرانی متعالی هستند. 

جمالپور گفت: این همایش فرصتی برای تمامی دغدغه مندان بحث حکمرانی در کشور و کسانی که می‌خواهند مشکلات جمهوری اسلامی را برطرف کنند، است چرا که رفع مشکلات تنها با شعار و آرزو حل نمی‌شود بلکه باید همه محققان دست به کار شوند و این همایش فرصت و زمینه‌ای فراهم کرده تا محققان بتوانند نظرات خود در قالب مقاله ارسال کنند.

وی افزود: امیدواریم خروجی این نشست‌ها و همایش در امر حکمرانی مورد استفاده قرار بگیرد و این همایش فرصتی است که ایده‌های اندیشمندان تبدیل به یک سیاست اجرایی شود.

وی تاکید کرد: با توجه به پیشقدمی آذربایجان شرقی در همه تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انتظار این است که نخبگان استان در این زمینه نیز پیشدقم شوند تا بتوانیم حرف‌های خود را در زمینه حکمرانی به سطح ملی برسانیم. 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر